Mało znane sposoby obrony dóbr kultury
Nietypowe instrumenty planowania przestrzennego to także niektóre narzędzia z zakresu prawa ochrony zabytków. Na czym one polegają?
Stosownie do art. 1 ust. 2 pkt 4 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 503; dalej u.p.z.p.) w planowaniu przestrzennym uwzględnia się wymagania ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej. Sam przepis art. 1 ust. 2 u.p.z.p. jest tylko dyrektywą wskazującą cele, którymi organy gmin powinny się kierować w uchwalaniu studiów kierunków i rozwoju gminy, uchwalaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy. Przepisy u.p.z.p. przewidują różne instrumenty służące realizacji tej dyrektywy (np. w zakresie konieczności uzyskania opinii do projektu planu miejscowego od wojewódzkiego konserwatora zabytków art. 17 pkt 6 lit. a u.p.z.p.). Realny wpływ na ukształtowanie zabudowy na terenie gminy mają instrumenty prawne określone ustawą z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r., poz. 840; dalej: u.o.z.). Przy czym zasady funkcjonowania niektórych z takich instrumentów zostały przez ustawodawcę wprost powiązane z przepisami u.p.z.p.
Instrumenty te mają w praktyce wpływ nie tylko na sferę planistyczną. Oddziałują one też na przebieg procesu inwestycyjnego, czyli postępowanie dotyczące wydawania pozwoleń na budowę oraz realizację budowy....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta